DIY: Bananenbrood

IMG-20150228-WA0002

In mijn Firday Favourites kon je al lezen dat ik was geïnspireerd door Aranka om een keer bananenbrood te maken. Dit is de eerste keer dat ik het maakte en oh my! Wat is dit lekker!

IMG-20150228-WA0008

Wat heb je nodig?
– 3 rijpe bananen
– 2 eieren
– 115 gram suiker
– 115 gram boter
– 250 gram bloem
– 1/2 theelepel baking soda
– Kaneel naar smaak
– Snufje zout
– Walnoten
– Eventueel chocolade stukjes
– Cakevorm en bakpapier

Baking soda is de gezonde variant van zelfrijzend bakmeel, als je dit niet hebt kan je zelfrijzend bakmeel gebruiken. Naar smaak kan je alles toevoegen wat je lekker vindt, andere noten of stukjes chocolade. Zelf heb ik alleen walnoten gebruikt.

1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius.

IMG-20150228-WA0012

2. Begin met het fijn maken van de bananen, ik heb ze met een vork geprakt tot het een soort papje werd.

IMG-20150228-WA0011

3. Voeg hierna de eieren toe en klop dit los.

IMG-20150228-WA0009

4. Doe de suiker, bloem, baking soda en een snufje zout bij het beslag en roer dit goed door, als je kaneel wilt gebruiken kan je dit nu ook toevoegen. Ik gebruik ongeveer 2 tot 3 eetlepels kaneel.

5. Smelt de boter in een pannetje op het vuur en voeg deze daarna toe aan het beslag, roer weer alles goed door.

IMG-20150228-WA0007

6. Hak de walnoten fijn, zelf heb ik de walnoten in de blender gedaan. Met de pulse knop heb je dan in 20 seconden fijn gehakte walnoten. Je kan zelf kiezen hoe fijn je de walnoten wilt hebben. Ik gebruik hier ongeveer 125 gram walnoten.

IMG-20150228-WA0010

7. Mix het geheel nog een keer goed door elkaar en proef eventueel of je nog iets toe wilt voegen. Zo wilde ik nog wat honing toevoegen. Niks meer toe te voegen? Doe het beslag dan in de cakevorm. Je kan deze van te voren invetten met olie of boter, ik vind het fijner om de vorm te bedekken met bakpapier.

IMG-20150228-WA0006

8. Zet de cakevorm voor ongeveer 60 minuten in de oven op 180 graden Celcius. Prik daarna even met een satéprikker in het bananenbrood om te kijken of het brood al gaar is. Zitten er nog stukjes aan de satéprikker laat het brood dan nog een paar minuutjes in de oven.

Laat het brood even afkoelen en daarna kan je er heerlijk van eten!

IMG-20150228-WA0004

IMG-20150228-WA0000

IMG-20150228-WA0003

Dit ga ik zeker vaker maken, het smaakt echt heel lekker en je kan variëren met wat je in het brood doet. Ook ruikt tijdens en na het bakken heel de kamer naar bananenbrood, wat erg lekker ruikt! Tip: smeer er Nutella op als het nog warm is!

IMG-20150228-WA0014

Heb jij al eens bananenbrood gemaakt?

Liefs, Iris

18 gedachtes over “DIY: Bananenbrood

  1. karengrouvee zegt:

    Haha, ik eet tegenwoordig ook alles met banaan! Bananensmoothie, bananenpannenkoekje, bananencakje! haha, ik word nog een banaan! Maar, wederom ziet het er weer heerlijk uit!

    Like

Geef een reactie

