MAC lipstick finishes

my-favourite-lipsticks-from-mac-l-eqzjmf

Toen ik voor het eerst naar een MAC counter ging, zag ik de rekken met lipsticks staan. Lipsticks in allerlei kleuren, wat waren ze mooi. Maar buiten de verschillende kleuren hebben de lipsticks verschillende finishes. Ik had geen idee welke finish bij mij zou passen of wat het verschil was tussen sommige finishes. Daar stond ik dan, ik begon met swatchen.. Om het voor jou wat makkelijker te maken zet ik alle finishes op een rijtje!

MAC heeft totaal 7 verschillende finishes: Matte, Satin, Amplified, Cremesheen, Frost, Lustre en Glaze. Matte is het meest gepigmenteerd en Glaze het minst. Maar wat is nu het verschil?

Matte: de naam zegt het al, een matte lipstick bevat geen glans en glitter. Het is een matte kleur en daardoor is hij ook wat uitdrogend. Hij blijft daarentegen wel lang op de lippen zitten en de pigmentatie is erg goed. Doordat de lipstick uitdrogend is accentueert hij velletjes, zorg dus dat je je lippen goed heb gescrubd! Een tip die ik bij Veracamilla voorbij zag komen: gebruik over je matte lipstick een matte lippenbalsem.

Een matte lipstick: Please me
MAC-Please-Me-Lipstick-Review-1-700x393

Satin: een satin finish is te vergelijken met een matte finish, de houdbaarheid op de lippen is goed – wel iets minder dan bij een matte finish – en ook de pigmentatie is goed. Het verschil is dat een satin lipstick minder uitdrogend is doordat hij een lichte glans heeft, de lipstick glijdt makkelijker over de lippen heen en voelt iets fijner aan.

Een satin lipstick: Rebel
blogger-image--1881177283

Amplified creme: deze finish is romig, de lipstick glijdt als boter over je lippen en is niet uitdrogend. Een laagje is genoeg om je lippen te voorzien van een mooie kleur. De houdbaarheid op de lippen is door de romigheid wat minder lang, na een maaltijd zal je de lipstick bij moeten werken. De amplified creme lipstick heeft iets meer glans dan een satin lipstick.

Een amplified creme lipstick: Chatterbox
Mac_chatterbox

Cremesheen: ook een romige finish, maar iets minder gepigmenteerd dan een amplified creme. De houdbaarheid op de lippen is ongeveer hetzelfde als bij de amplified creme finsih.

Een cremesheen lipstick: Speak louder
mac-speak-louder-lipstick1

Frost: deze finish bevat shimmers of glitters en geeft een metallic achtige finish. Hierdoor kan de lipstick wat drogend aanvoellen. De pigmentatie is minder dan een cremesheen, de houdbaarheid op de lippen is hetzelfde.

Een frost lipstick: Inez
mac_inez002

Lustre: deze finish heeft een medium tot lichte dekking en een mooie glans. De lipstick ziet er natuurlijker uit omdat je eigen lipkleur – of de lipliner die je onder de lipstick draagt – door de lipstick heen schijnt. Door de glans is de houdbaarheid minder lang dan een satin lipstick.

Een lustre lipstick: Hug me
MAC-Hug-Me-Lipstick-Review-4

Glaze: deze finish heeft een lichte dekking met veel glans, een beetje lipgloss achtig zonder het plakkende lipgloss gevoel. De houdbaarheid op de lippen is ongeveer hetzelfde als een lipgloss, hij ‘glijdt’ redelijk snel van je lippen.

Een glaze lipstick: Hot tahiti
DSC_0457

Zelf vind ik de matte finish niet zo fijn, deze voelt erg droog aan op mijn lippen, ik zou het wel graag met een matte lippenbalsem willen proberen, dan is het uitdrogende gevoel weg. Ook zijn de frost lipsticks niets voor mij, ik houd niet zo van glitter en shimmer op mijn lippen.

Satin vind ik erg fijn, omdat deze pigmentatie goed is en lang op de lippen blijft zitten zonder uitdrogend te zijn. Ook amplified creme en lustre zijn favoriet bij mij, amplified omdat deze een goede pigmentatie heeft en romig is en lustre omdat deze finish goede everyday kleuren heeft.

Welke MAC lipstick finish gebruiken jullie het meest?

Liefs, Iris

5 gedachtes over “MAC lipstick finishes

Geef een reactie

