Mijn spaartips

vakantie1
Foto

Als student heb je het (meestal) niet heel breed. Je wilt leuke dingen doen, uitgaan, kleding kopen, af en toe een lekkere Starbucks en misschien woon je ook nog wel op kamers. Je zou heel graag op vakantie willen, die ene blush van Chanel waar je al zo lang van droomt of een Macbook kopen, dan zit er maar een ding op: ervoor sparen.

Meestal heb je een baantje om wat bij te verdienen of springen je ouders af en toe bij met een zakcentje, maar voor een vakantie, een paar designer schoenen of een laptop zal je toch moeten sparen. Ik wil jullie mijn persoonlijke tips geven waardoor je minder geld uitgeeft en makkelijker spaart.

Als eerst 2 praktische tips:

1. Maak een doel
Als je een doel hebt is alles makkelijker. Wil je op vakantie of een mooie tas kopen? Zoek dan voor jezelf uit hoeveel geld je daarvoor nodig hebt, je weet dan hoeveel geld je moet sparen. Als je voor een vakantie spaart zit er ook meteen een ‘tijdslimiet’ aan vast, voor je op vakantie gaat moet je het bedrag bij elkaar hebben gespaard. Dan weet je wat je per week of maand moet sparen.

chanel
Foto

2. Schrijf op wat je per maand uitgeeft
Je moet alles opschrijven, dus ook dat pakje kauwgom wat je in de supermarkt kocht. Na een maand kan je zien hoeveel je uitgeeft aan eten, kleding, verzekeringen en je telefoon. Je zal zien dat er veel geld gaat zitten in de kleine dingen waar je vooraf niet van had gedacht dat je daar veel geld aan uitgeeft, juist omdat het elke keer kleine bedragen zijn!

Nu kan je voor jezelf kijken wat je anders wilt gaan doen, vind je het belangrijk om elke week uit eten te gaan en word je hier gelukkig van? Dan moet je dit vooral blijven doen! Kijk waar je zelf op wilt en kan besparen, je maakt dus eigenlijk een budgetplan. Zorg dat je jezelf hier ook aan houdt!

Hoe je dat bedrag nu bij elkaar sparen?

3. Neem zelf eten en drinken mee
Als je naar school of ergens anders heen gaat neem dan altijd zelf boterhammen, crackers of rijstwafels mee, als je dit elke keer moet kopen in de kantine of op het station ben je veel geld kwijt.

Ook als je denkt dat je maar een uurtje weg bent stop dan voor de zekerheid een Sultana of mueslireep in je tas, wie weet heeft de trein vertraging of loopt je afspraak uit. Vergeet ook je flesje water niet! Als je niet genoeg drink krijg je eerder honger en een flesje op het station is al snel €1,75.

4. Vermijd Starbucks
Dit is een persoonlijke tip, als ik langs Starbucks loop denk ik altijd o even een cappuccino halen. Nee. Niet doen. Dit kost je al snel €4, doe je dit meerdere keren in de week, dan gaat het hard.. Wil je wel koffie of thee in de ochtend drinken als je onder weg bent? Koop dan een thermoskan, zelf heb ik er een van de Action die nog geen €3 kostte!

starbucks
Foto

5. Verkopen!
Verkoop de kleding, tassen, schoenen en andere spullen die je niet meer gebruikt op bijvoorbeeld Marktplaats of op verkoophoekjes van Facebook. Zelf huur ik samen met mijn moeder schap bij Rent 4 Sale. Dit is een winkel waar je ruimte kan huren en daar je spullen kan verkopen. Een schap bestaat uit 5 planken, maar je kan ook 2 planken weghalen en hier een stang plaatsen zodat je ook kleding kan hangen. We verkopen redelijk veel kleding en andere spullen, daarvan betalen we de huur van het schap en de rest delen we door 2.

Je kan ook al je spullen bewaren en op de rommelmarkt gaan zitten, in april is het Koningsdag, dan is heel gezellig om met een paar vriendinnen op de rommelmarkt te gaan zitten en je spulletjes te verkopen. Het is gratis, je hebt een leuke dag, je verdient geld en met een beetje geluk is het goed weer en bruin je dus ook nog een bij!

6. Zet een deel van je loon apart
Bedenk voor jezelf hoeveel van je loon je wilt sparen, als je een spaardoel hebt met een tijdslimiet heb je al een goede indicatie. Als je van jezelf weet dat je een beetje lui bent in dit soort dingen maak dan een automatische overboeking naar een andere rekening. Ik heb zelf naast mijn betaal- en spaarrekening een rekening waar ik geld op stort voor mijn doelen. Zo kan je precies zien hoeveel je al hebt gespaard. Elke maand stort ik als mijn loon is gestort geld naar deze rekening. Dat geld mag ik er alleen afhalen als ik mijn ‘doel’ ga kopen.

7. Koop aanbiedingen
Als je iets echt nodig hebt koop dan aanbiedingen. Kijk elke week even in de foldertjes. Is je foundation bijna op en is hij deze week in de aanbieding? Koop hem dan. Er is hier een gevaar: laat je niet verleiden tot andere aankopen!

aanbod
Foto

8. Ga alleen naar de stad als je echt iets nodig hebt
Maak een lijstje met de dingen die je moet hebben en houd je hier ook aan. Als je dit moeilijk vind neem dan een vriendin, zus of moeder mee en vertel dat je alleen dat mag kopen wat op je lijstje staat. Zij kunnen je dan wegtrekken bij dat ene leuke truitje, wat je niet nodig hebt.

Tot slot mijn ultieme tip:
9. Pin het bedrag wat je uit mag geven
Als je pint vergeet je vaak wat je ook al weer hebt uitgegeven. Ik pin elke maand het bedrag wat ik denk nodig te hebben, dit mag ik uitgeven. Ook raad ik aan om je bonnetjes te bewaren, zo kan je kijken wat je precies waar hebt uitgegeven. Het geld dat ik overhoud aan het einde van de maand stop ik in een leuke spaarpot, hier kan ik dan geld uitpakken mocht ik onverwacht extra kosten hebben in een maand.

Wat is jullie ultieme spaartip?

Liefs, Iris

3 gedachtes over “Mijn spaartips

Geef een reactie

